hollywood in de klas bestellen banner header kids

Film in de klas: 10 kant-en-klare opdrachten

Waarom beginnen met film in de klas?

Leestijd: 4 minuten. TikTok, YouTube of Instagram. Bewegend beeld speelt een grote rol in het leven van kinderen. We leven in een tijd dat je er niet aan ontkomt. Zeker niet als het in je broekzak zit en je het bewegend beeld van over de hele wereld op ieder moment van de dag kunt bekijken. Dit brengt voor- en nadelen met zich mee. Zowel voor je gezondheid, als voor je sociaal-emotionele ontwikkeling

In ons E-book met 10 kant-en-klare opdrachten voor film in de klas gaan we hier op in. Lees verder voor achtergrondinformatie waarom te starten met film in de klas, óf download het e-book direct hieronder.

Antoine Lijbaard, leerkracht groep 7:

“Naast begrijpend lezen, leer je leerlingen begrijpend kijken.”

Lesidee ‘film’: Kijk het Jeugdjournaal, en praat er over na

Dat je als leerkracht iets moet met film / beeldtaal, spreekt bijna voor zich. Dat kun je op twee manieren doen. Je probeert je leerlingen ervan te overtuigen dat er meer is dan het leven ‘in’ je beeldscherm. Dus de telefoons in een kluis en samen buiten gaan buskruiten. Of juist samen met ze kijken naar bewegend beeld, het hier over hebben en ze leren hiermee om te gaan.

Voor allebei is wat te zeggen, maar wat goed is om in je achterhoofd te houden; Zodra de bel gaat aan het einde van de schooldag en de telefoons weer worden uitgedeeld, brengen (veel) leerlingen een groot deel van de middag en avond door achter een beeldscherm. En wat is er waar van wat ze online zien? Wat is wél belangrijk en wat niét? Wat is het doel van de maker? Wat wil de maker bereiken met het filmpje? Hier kun jij als leerkracht bij helpen!

De tekst gaat door onder de foto’s.

Film biedt ontzettend veel mogelijkheden voor in de klas. Bijvoorbeeld: In plaats van een natuurles uit het boek een filmopdracht geven in het park naast de school. Laat leerlingen tijdens het fruit of brood eten kijken naar het Jeugdjournaal of films van het UNICEF kinderrechten filmfestival, en ga er daarna met elkaar over in gesprek. Of maak een eindfilm in groep 8 in plaats van afscheidsmusicals.

De tekst gaat door onder de video.

Eindfilm i.p.v. eindmusical groep 8, laagdrempelig en leerzaam

En ja……, als dé aanbieder voor groep 8 eindfilms willen we hier toch één alinea aan wijden. Want een eindfilm maken i.p.v. de groep 8 musical klinkt misschien gelijk heel ‘groots’, maar door met film aan te sluiten op iets wat je tóch al moet organiseren (het afscheid van groep 8), haal je film op een heel natuurlijke manier de school binnen. Bij ons kun je kiezen voor filmpakketten waarbij je zélf de film maakt met groep 8, maar je kan er ook begeleiding bij krijgen door een filmcoach van Hollywood in de Klas, die de film opneemt en monteert.

Je geeft de leerlingen dan de gehele film-ervaring mee, waarbij zij filmtermen leren kennen en door het maken van een eigen film anders gaan kijken naar een film.
Een kleine greep uit de talloze mogelijkheden die film in de klas biedt. Want, de mogelijkheden zijn eindeloos!

Jeroen Stultiens, leerkracht bovenbouw / filmcoach

“Eigenlijk zou filmles een zelfstandig vak moeten zijn op de basisschool.”

E-book: Dé start voor film in de bovenbouw

Maar als je iets wil met film in de klas… waar begin je dan? Film is ontzettend breed en dit kan ervoor zorgen dat jij als leerkracht door de bomen het bos niet ziet.  Daarom hebben we een E-book met 10 korte, praktische opdrachten voor film in de klas klaargezet. Daarmee willen we jou dát duwtje in de rug geven om te beginnen met film in de klas. We willen je laten zien dat je niet te moeilijk hoeft te denken en bij wijze van spreken morgen al kunt starten! 

In het E-Book doorlopen we de 4 fasen (De 4 K’s) van het beginnen met film in de klas: Kijk, Kader(s), Klein, Knip. 

👀 Kijk: In de eerste fase, ‘Kijk’, draait het om de filmbeleving, het kijken naar film en de filmanalyse! Daarvoor maken we gebruik van het bestaande filmaanbod van het Netwerk filmeducatie.

Kader: Bij het maken van film komt veel kijken. Het is voor jezelf als leerkracht belangrijk dat je gaat kaderen: Wat wil je de leerlingen leren?

🤏 Klein: Tijd om de leerlingen zelf aan de slag te laten gaan. Misschien voelt het nog als een grote stap voor jezelf of voor de leerlingen. Begin klein! Door klein te beginnen zul je zien dat iedereen sneller vertrouwd raakt met film in de klas.

✂️ Knip: En KNIP! Oftewel: En CUT! De film staat erop. Wat overblijft is de montage. Dit vraagt natuurlijk de nodige kennis van de leerkracht. Er zijn talloze filmpjes met uitleg. Onze collega’s van ‘De Videomakers’ leggen alles haarfijn uit. 

E-book 'Beginnen met film in de Klas'
E-book ‘Beginnen met film in de klas’

Wil je het toch liever eerst nog uit handen geven? En wil je de leerlingen nog meer motiveren en enthousiasmeren om met film aan de slag te gaan? Wij, van Hollywood in de Klas, geven naast de groep 8 eindfilms als alternatief voor eindmusicals, betaalbare filmworkshops voor de hele klas!

Hollywood in de Klas bestaat al sinds 2005. Ons team bestaat uit een enthousiaste groep creatives die allemaal een pedagogische achtergrond hebben of zelf (deels) voor de klas staan. Wij leren leerlingen én leerkrachten op een laagdrempelige en creatieve wijze film maken. We hopen dat we jou met deze blog en het E-book enthousiast hebben gemaakt om te starten met film in de klas. Mocht je naar aanleiding hiervan vragen, ideeën of wensen hebben, mail gerust naar [email protected].

Filmcoach Freek

Filmcoach Freek

Producent en filmcoach van Hollywood in de Klas.
Deel dit bericht
Scroll naar boven